Menu
E-mailmarketing / Online bedrijf

Wat is een evergreen funnel?

Wat is een evergreen funnel?

Pas op! Ik ga even een gigantisch stukje jargon gebruiken in de waardevolle informatie van dit artikel. De jargon die ik vandaag zal bespreken en doorgronden is de zogenaamde “evergreen funnel”. Wat is een evergreen funnel en hoe levert dit jou een passief inkomen op?

In dit artikel leer je wat een evergreen funnel is, hoe dit werkt en hoe je een evergreen funnel voor jouw online bedrijf inzet zodat het je een constant passief inkomen oplevert!

Voor achtergrondinformatie rondom dit onderwerp raad ik je aan om mijn eerder geschreven artikelen ook te lezen zodat je een compleet beeld hebt bij alle termen en processen:

Wat is een evergreen funnel?

Een evergreen funnel is een geautomatiseerd systeem waarbij een onbekende getransformeerd wordt in een betalende klant. De evergreen funnel werkt 24 uur per dag, 7 dagen per week op een geautomatiseerde manier via e-mailmarketing.

Zoals ik al kort noemde: een belangrijk kenmerk van een evergreen funnel is dat deze geautomatiseerd is. Als je deze term letterlijk naar het Nederlands zou vertalen, zou dit ‘altijd groen’ of ‘groenblijvend’ betekenen, wat je kan interpreteren alsof de funnel het altijd doet. Dit laatste is dus ook zo: de funnel is zo ingericht dat jij, als online ondernemer, er niet meer dagelijks handelingen voor hoeft te verrichten maar de funnel tóch dagelijks nieuwe klanten aanlevert.

Ik kan me heel goed voorstellen dat dit nogal vaag en onbegrijpelijk klinkt, daarom zal ik je meer over het inhoudelijke proces vertellen:

Hoe zit een evergreen funnel in elkaar?

Zoals ik net ook uitlegde omvat de evergreen funnel het daadwerkelijke proces van onbekende naar betalende klant. In onderstaande afbeelding heb ik het proces van een evergreen funnel duidelijk uitgelegd.

De evergreen funnel uitgelegd

Landingspagina

De eerste stap is het verzamelen van e-mailadressen. Hoewel je dit op een organische manier kunt doen (wat ik hier uitleg), kun je een evergreen funnel heel goed via Facebook-advertenties laten lopen.

Je ontwerpt hierbij een geweldige landingspagina die geweldig converteert en mensen dus hun e-mailadres bij jou achterlaten. Iemand die zijn e-mailadres achterlaat wordt ook wel een lead genoemd. Het doel van de landingspagina is het verzamelen van e-mailadressen zodat je deze mensen vervolgens via e-mailmarketing kunt vervolgen.

Geautomatiseerde e-mail funnel

Wanneer je via de landingspagina e-mailadressen van mensen uit jouw doelgroep hebt verzameld, belanden deze leads in een zogenoemde e-mail funnel. Deze funnel heb jij van te voren al ontworpen in een e-mailmarketing software en geautomatiseerd hebt ingesteld. Dit houdt in dat mensen in een vaste volgorde op vaste momenten e-mails krijgen die ze steeds meer informatie rondom jouw onderwerp geeft. Ik gebruik hier ConvertKit voor.

Een geautomatiseerde e-mail funnel duurt ongeveer een kleine week, dit kan natuurlijk verschillen per bedrijf en niche. Tijdens deze geautomatiseerde e-mails wordt iemand klaargestoomd voor een aankoop. Dit kun je doen door diegene kennis te laten maken met jou en jouw bedrijf, je aanbod en welke voordelen jouw product of dienst voor hen oplevert.

Aanbod

Zoals hierboven al kort vermeld is, maak je iemand tijdens de e-mail funnel klaar om tot een aankoop over te gaan. Over het algemeen heeft iemand 5-8 contactmomenten met jou en jouw bedrijf nodig om tot de neiging van een aankoop over te gaan. Deze contactmomenten worden gegeven tijdens de e-mails die jij op een automatische manier stuurt.

Aan het einde van de e-mail funnel kun je vervolgens een aanbod doen waar diegene, als het goed is, om staat te springen! Je hebt namelijk alleen mensen op jouw e-maillijst staan die geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt. Wanneer je vervolgens geweldige e-mails stuurt die mensen laten hunkeren naar meer informatie, zorg je ervoor dat een percentage aan het einde van de funnel een aankoop doet wanneer jij ze iets onweerstaanbaars aanbiedt!

Waar moet je extra goed om denken?

Ik heb hierboven de globale weg van onbekende naar betalende klant door middel van een evergreen funnel uitgelegd. Natuurlijk is het per bedrijf passen en meten, zeker als je nog nieuw in de online marketing wereld bent. Er zijn wel een aantal tips die ik je kan geven die ervoor zorgen dat jouw evergreen funnel al gelijk verbetert!

  • Zorg ervoor dat jouw landingspagina puur gericht is op het vergaren van het e-mailadres: dit betekent geen afleidingen of onnodige informatie. Het moet een sterke pagina vormen en het enige wat mensen kunnen doen, is het achterlaten van hun e-mailadres.
  • Probeer in je e-mail funnel waardevolle informatie voor je doelgroep te geven zodat zij ondervinden hoeveel kennis jij bezit. Doe dit het liefst middels verschillende perspectieven.
  • Wanneer je je aanbod hebt gedaan, denk er dan aan om een reminder-mail te sturen! Mensen zijn misschien vergeten om te kopen of is er iets tussen gekomen. Wanneer je naar deze mensen nog even een herinnering stuurt, verhoog je het percentage verkopen!

Lees ook: Hét geheim van succesvol ondernemen

Zo, dit was alle informatie rondom de evergreen funnel en hoe je dit voor jouw online bedrijf kunt inzetten!

Ik ben nu ontzettend nieuwsgierig: heb jij al een evergreen funnel en hoe gaat dit bij jou? Of hoorde je nu voor het eerst over dit mechanisme? Laat het me vooral in de reacties weten!

En: waar wil je graag nog meer over leren? Dan zal ik daar artikelen over schrijven!

Liefs Daniëlle

P.S. Nu je weet wat een evergreen funnel is en hoe deze werkt, is het misschien ook interessant om te leren hoe je ervoor zorgt dat dit jou GEEN geld kan kosten! Ik heb daar een artikel over geschreven: Door deze truc kost je evergreen funnel je GEEN geld! (maar levert deze wel geld en klanten op!)

No Comments

    Leave a Reply