Menu
Online bedrijf

Mijn ervaring met de psychologie van verkopen

mijn ervaring met de psychologie van verkopen

Enorm vaak zie ik ondernemers die hun product of dienst proberen te verkopen door middel van een goede presentatie, perfecte foto’s en een extreem pakkende pitch. Dit klinkt als de ultieme combinatie toch? Zal het verkopen ze lukken, denk je?

Mijn antwoord is nee.

Ik zal je vertellen waarom niet.

Dit ontdekte ik op een pijnlijke manier toen ik mijn eerste bedrijf begon. Ik wilde heel graag een webshop beginnen waarin ik milieuvriendelijke producten ging verkopen. Zelf leef ik namelijk milieubewust en het leek me mooi om hier een webshop naast te beginnen. Uit enthousiasme ben ik met een klein budget begonnen met van alles uit te zoeken: welke producten wilde ik verkopen en waar ging ik producten vandaan halen? Hoe ging ik een website bouwen met een betalingssysteem erin? En toen de producten er eindelijk waren: hoe maak ik goede productfoto’s en hoe bewerk je deze op een professionele manier?

Na een dikke maand had ik alles uitgezocht. Ik ging milieuvriendelijke rietjes van roestvrijstaal verkopen. Ik had een website-hosting aangeschaft met domeinnaam, uitgevogeld hoe je een webshop bouwt en had prachtige productfoto’s gemaakt met de geweldigste beschrijvingen. Toen was het wachten op bestellingen…

En die kwamen niet… Of nou ja, er kwamen een paar, maar niet genoeg om dit winstgevend te maken en te houden. En ik had geen budget om grote marketingcampagnes via Facebook of iets dergelijks te houden.

Weet je hoe het kwam dat ik niks verkocht, ondanks dat mijn aanbod op en top was? Ik had namelijk nog nooit gehoord van de psychologie van verkopen.

Mijn aanbod was uitstekend, maar mensen kenden mij en mijn bedrijf helemaal niet. Ze voelden zich niet aangesproken om iets bij mij te bestellen omdat ze nog niet ‘opgewarmd’ waren.

Toen ben ik me ontzettend gaan verdiepen in het proces van onbekende tot betalende klant en heb ik hier binnen mijn studie Bedrijfskunde ook erg veel uit kunnen halen. Langzamerhand ben ik tot de kennis gekomen die ik nu bezit waardoor mijn producten van de webshop uitverkocht zijn.

Hoe zou jij het vinden om moeiteloos, consistent en op een eerlijke manier aan jouw ideale doelgroep te verkopen?

Waarschijnlijk zou je direct tekenen voor deze werkelijkheid. En vandaag de dag is het realiseren hiervan goed mogelijk. Door het internet kun je precies uitkiezen wie er in jouw doelgroep valt en hoe je deze mensen kan bereiken. Vervolgens kun je, als je de psychologie van verkopen goed beheerst, op een systematische manier aan deze doelgroep verkopen.

Lees ook: De customer journey: van onbekende naar klant

Wat is dan de psychologie van verkopen?

Vaak hoor ik dat de psychologie van verkopen bestaat uit sluwe trucjes waarmee verkopers jouw gevoel proberen te beïnvloeden om jou zo toch over te halen om een aankoop te doen. Dit is echter niet wat dit principe inhoudt:

De psychologie van verkopen omvat het gehele proces waarin je een onbekende naar een klant transformeert op een eerlijke, doelgerichte manier met een langetermijnvisie. Hierbij zoek en vorm je jouw doelgroep zoals jij die graag voor ogen ziet. Doormiddel van een proces waarin je een band opbouwt, de juiste informatie op de juiste manier voorlegt, vind je klanten die perfect bij jouw bedrijf passen en weet je hen hiervoor klaar te stomen.

Tuurlijk zijn er trucjes waardoor mensen sneller een impulsaankoop willen doen of kun je prijzen op een dergelijke manier presenteren, maar de psychologie van verkopen richt zich níét op mensen manipuleren en overhalen die eigenlijk jouw product of dienst niet nodig hebben. Het richt zich op een goed werkend proces waarbij je ideale klanten binnenhaalt voor een product of dienst dat zij nodig hebben.

Hoe kun je dit principe voor jou laten werken?

Als je eenmaal weet hoe je de psychologie van verkopen kunt toepassen in jouw online bedrijf wordt het veel makkelijker om op een consistente manier klanten binnen te halen die daadwerkelijk passen bij jouw bedrijf.

Hoe dan?

Omdat je ze begrijpt, je ze biedt wat ze willen hebben en je weet hoe je dit moet brengen.

Hierbij is het ontzettend belangrijk dat je werkt aan de band met je doelgroep. Dit kun je op een geweldige manier doen met e-mailmarketing. Ik heb twee artikelen voor je geschreven die hier dieper op ingaan, dus ik wil je aanraden om deze ook nog door te lezen:

Ook heb ik een gratis e-book voor je geschreven waarin ik je alles uitleg over hoe je geweldig pakkende titels schrijft waardoor mensen wel op jouw content moéten klikken. Als bonus krijg je een heleboel voorbeelden van vervolgzinnen die mensen triggeren om verder te lezen! Dit e-book kan erg waardevol zijn om jouw kennis sneller over te brengen aan jouw doelgroep omdat meer mensen het te lezen krijgen.

Mijn vraag aan jou:

Wist jij dit al over de psychologie van verkopen? Hoe implementeer jij dit in jouw online bedrijf? Laat het me vooral in de reacties weten!

En: waar zou je graag nog meer over willen horen? Dan kan ik daar artikelen over schrijven!

Liefs Daniëlle

No Comments

    Leave a Reply