Menu
E-mailmarketing

Hoe zorg je ervoor dat je doelgroep zich voor je e-maillijst inschrijft?

Hoe zorg je ervoor dat je doelgroep zich voor je e-maillijst inschrijft?

Jij, als online ondernemer, hebt vast wel eens het woord ‘e-mailmarketing’ voorbij zien komen. Je hebt vast ook wel eens gelezen over wat deze vorm van marketing allemaal voor je online bedrijf kan doen. Zo zijn er mensen die bijna hun hele maandinkomen aan e-mailmarketing te danken hebben – elke maand weer! Maar hoe bouw je zo’n e-maillijst dan op? In dit artikel leer jij hoe je ervoor zorgt dat je doelgroep zich voor je e-maillijst inschrijft!

Het woordje ‘doelgroep’ benadruk ik in dit artikel. Het is namelijk erg belangrijk dat je ervoor zorgt dat je doelgroep zich voor je e-maillijst inschrijft, en niet elk willekeurig persoon. Laat ik dit even uitleggen:

Richt je op je doelgroep

Het is van belang dat je ervoor zorgt dat je doelgroep zich geneigd voelt om voor je e-maillijst in te schrijven. Wanneer je je niet specifiek op je doelgroep richt, zullen ‘willekeurige’ mensen zich inschrijven voor je e-maillijst. Dit lijkt misschien in eerste instantie leuk maar uiteindelijk heb je hier niets aan. Mensen die niet in je doelgroep vallen, zullen vrijwel nooit jouw product of dienst afnemen aangezien dit simpelweg niet interessant is voor hen.

Daarom is het belangrijk om je, vanaf het begin dat je een e-maillijst aan het opbouwen bent, je te richten op je doelgroep. Om te bepalen wie de doelgroep voor je e-maillijst is, kun je de huidige doelgroep van je online bedrijf voor je nemen. Vervolgens kun je gebruik maken van de volgende punten:

  • Wat is het probleem dat mijn doelgroep ondervindt?
  • Hoe kan ik deze doelgroep helpen met mijn e-mails, oftewel: wat vinden zij interessant om te ontvangen?

Maak een bijpassende weggever of waardegever

Als je eenmaal bepaald hebt wie je op je e-maillijst wil hebben, is het belangrijk om een strategie te bedenken om dit voor elkaar te krijgen.

Er zullen altijd een paar mensen zijn die zonder reden zich willen inschrijven voor je nieuwsbrief. Tegenwoordig gebeurt dit echter niet heel vaak meer en zul je iets moeten weggeven in ruil voor hun e-mailadres. Aangezien die kans groter wordt als je iets waardevols weggeeft, wordt dit ook wel een waardegever genoemd.

Ik heb een super gedetailleerd artikel geschreven hoe jij door middel van een weggever je e-maillijst kan opbouwen. Ik zou je daarom aanraden om die ook door te lezen, zodat je mijn tips en tricks leert:

Gebruik je website, Pinterest of Facebook-advertenties

Uiteindelijk kun jij je weggever gebruiken om op je website en Pinterest te plaatsen. Hier zullen waarschijnlijk al een aantal van je vaste lezers/bezoekers/kijkers zich voor aanmelden (mits je weggever waardevol genoeg is natuurlijk).

Als je je online bedrijf explosief wilt laten groeien en jouw website trekt nog geen duízenden bezoekers of je wil gewoon een groter bereik hebben, kunnen Facebook-advertenties een goede manier voor je zijn. Facebook bezit namelijk ontzettend veel informatie over haar gebruikers waardoor jij, je raadt het al, je ideale doelgroep preciés kunt aanvinken!

Natuurlijk kosten Facebook-advertenties in eerste instantie geld, maar ik heb twee artikelen voor je geschreven hoe je ervoor kunt zorgen dat je zogenoemde ‘funnel’ effectief loopt én met een simpel trucje ook gratis kan!

In deze artikelen leg ik haarfijn uit hoe jij ervoor zorgt dat je e-maillijst consistent blijft groeien zónder dat jij hier eerst enorm veel geld voor moet betalen. Deze artikelen gaan zelfs een stapje verder: ze leggen je uit hoe je ervoor zorgt dat jouw online bedrijf een consistent inkomen genereert door de evergreen funnel!

Lees ook: mijn ervaring met de psychologie van verkopen

Ik ben nu heel erg benieuwd: hoe gaat het met het opbouwen van jouw e-maillijst? Trek jij al de juiste mensen aan? Laat het me vooral in de reacties weten!

En: waar zou jij nog meer graag over willen leren? Dan kan ik je er in een volgend artikel mee helpen!

Liefs Daniëlle

P.S. Je kunt me ook altijd bereiken via de pagina ‘contact‘!

No Comments

    Leave a Reply