Menu
Online bedrijf

Hét geheim van succesvol ondernemen

het geheim van succesvol ondernemen

Ondernemen is een concept waar sommige mensen héél succesvol in worden en sommige mensen juist totaal niet. Zo ken je vast wel de voorbeelden van Amazon, Apple en noem maar op: de echt succesvolle bedrijven. Word je dan geboren met een ‘ondernemershart’ of een bepaalde skill die ervoor zorgt of je ‘het’ wel of niet kan? Succesvol ondernemen wordt eigenlijk in de basis bepaald door één ding, één geheim.

In dit artikel leer ik je wat hét geheim van ondernemen is, en dan met name online ondernemen, aangezien dit mij volledig bezighoudt en waar ik veel kennis over bezit. Een succesvol online bedrijf is in essentie overal hetzelfde en wordt gekarakteriseerd door hetzelfde principe, keer op keer. Zodra je dit eenmaal doorhebt, zie je ineens allemaal mogelijkheden.

Lees ook: Dé beste manier om als online ondernemer geld te verdienen

Het geheim van succesvol ondernemen is:

Waarde geven.

Zo simpel? Ja, zo simpel. Of nou ja, waarde geven is een stuk moeilijker dan dat ik het zo in eerste instantie zeg. Maar in essentie komt heel online ondernemen daar wel op neer. Natuurlijk is ‘waarde geven’ ontzettend breed en kan dit op een heleboel verschillende manieren geïnterpreteerd worden, ook afhankelijk van je niche. Toch zal ik een voorbeeld geven voor het verkopen van online cursussen of e-books:

Stel dat je een blog hebt over voeding en recepten, je probeert zelf vaak nieuwe recepten uit en bent van mening dat je hier wel eens geld mee kunt verdienen. Super! Voordat mensen echter zover zijn om gelijk jouw e-book te kopen, is het belangrijk om eerst een heleboel recepten, kooktips en dieettips (afhankelijk van waar je je mee bezighoudt) te delen zodat je lezers opbouwt en mensen jou geloofwaardig vinden. Hierbij komt het volgende principe sterk opspelen:

Eerst geven voordat je gaat nemen

Zeker bij online ondernemen is het belangrijk om eerst waarde te geven voordat je om geld gaat ‘vragen’ in de zin van: ‘koop mijn product’.

Hoe meer waarde je gaat geven, hoe meer vruchten je hiervan gaat plukken. Hier wil ik graag een voorbeeld van geven:

  • Hoe meer kennis en waardevolle informatie jij deelt, hoe meer mensen jou als expert gaan zien,
  • Het opbouwen van een band met je doelgroep wordt hierdoor gestimuleerd,
  • Hoe meer waarde je geeft, hoe meer mensen getriggerd raken om nóg meer van jou te leren!
  • Het geven van een heleboel waarde zorgt er ook voor dat je een gunfactor bij je lezers opbouwt.

Zeker als je een nieuwe online ondernemer bent, is waarde geven ontzettend belangrijk. Mensen kennen jou en jouw product of dienst nog helemaal niet en daarbij komt dat er ook ontzettend veel concurrentie in elk gebied te vinden is. Dit is helemaal niet erg! Maar daarbij kom ik weer terug op waarde geven: je onderscheidt jezelf door waarde te geven en zo een goede concurrentiepositie voor jezelf op te bouwen.

Lees ook: Waarom mijn eerste blog geen succes werd…

Zodra je waarde geeft, volgt geld wel

Zolang je alleen geld als drijfveer hebt, wordt het verrekte lastig om dit geld te vergaren aangezien jij dan niet het waarde geven aan jouw ideale klant als prioriteit hebt. Zeker als je nog een nieuwe ondernemer bent en niemand jou nog echt kent, is het lastig om zonder waarde te geven om geld te vragen (in de vorm van producten of het aanbieden van jouw dienst).

Ik ben ervan overtuigd dat geld wel volgt, bij iedere online ondernemer, zolang je genoeg waardevolle informatie geeft aan de doelgroep die jij wilt aanspreken. Hoe lang dit proces duurt verschilt natuurlijk per niche en bedrijf.

Lees ook: Tools die elke online ondernemer nodig heeft

Op welke manier doe jij aan waarde geven aan jouw ideale klant? Kan ik je nog ergens mee helpen? Laat het me vooral in de reacties weten!

Liefs Daniëlle

No Comments

    Leave a Reply