Menu
Online bedrijf

Een consistenter inkomen door marketing en sales funnels

Een consistenter inkomen door marketing en sales funnels

Een tijdje geleden kwam ik voor het eerst in aanmerking met de term ‘funnels’. Ik wist toen nog niet zo goed wat ik ermee moest en hoe dit jouw online bedrijf gigantisch kan veranderen. Zo kan je doormiddel van marketing en sales funnels een automatische stroom aan klanten voor jezelf opzetten, zodra je eenmaal weet hoe dit in elkaar steekt!

Net zoals ik behandeld heb in mijn blogs over makkelijke SEO trucjes die je blog direct hoger doen scoren en alles wat je moet weten over opt-in en landingspagina’s, is het onderwerp ‘funnels’ ook enorm belangrijk zodra jij online geld wilt verdienen, op een consistente, voorspelbare en betrouwbare manier. In dit artikel leer je wat marketing en sales funnels zijn, hoe je funnels opzet en wat funnels voor jouw online bedrijf kunnen betekenen.

Wat zijn funnels?

Het woord ‘funnel’ is vanuit het Engels overgewaaid en betekent eigenlijk een soort trechter. Een funnel die je opzet, is dus eigenlijk een weg die de bezoeker aflegt voordat diegene bij jou een aankoop doet. Iemand die door een funnel heengaat, wordt van onbekende bezoeker omgezet tot iemand die een aankoop doet. Hierbij vallen vanzelfsprekend sommige bezoekers af, waardoor je het trechter-effect krijgt: oftewel de funnel.

Binnen het concept ‘funnel’ heb je eigenlijk twee soorten: marketing en sales funnels. Hieronder zal ik deze twee bespreken.

Wat zijn marketing funnels?

Allereerst bestaat jouw funnel uit een marketing funnel. Hiermee wil je de aandacht van onbekende bezoekers trekken door middel van heldere communicatie. Hierbij probeer je de aandacht te leggen op het aantrekken van jouw ideale doelgroep in een brede zin.

Dit kun je doen door vooral te focussen op het communiceren van de problemen en kansen die voor de betreffende bezoeker binnen jouw niche geldt. Gooi hierbij nog niet direct jouw oplossingen in de strijd, hierdoor kan het overkomen alsof je niet oprecht bent en twijfelen mensen nog aan jouw expertise. Het doel van de marketing funnel is voornamelijk attention en interest opwekken.

Lees ook: Zo kies jij een succesvolle niche voor je blog

Wat zijn sales funnels?

Vervolgens gaan de mensen die door de marketing funnel zijn heengegaan, over naar jouw sales funnel. Dit gebeurt pas wanneer hun behoefte goed is aangewakkerd en zij bewust zijn van kun probleem of kans. Gewoonlijk duurt het zo’n 5-8 contactmomenten waarna een bezoeker klaar is om een aankoop te doen. Uitzonderingen bestaan altijd: sommigen hebben minder momenten nodig en anderen meer momenten, maar het gemiddelde ligt tussen de 5-8.

Het doel van de sales funnel is natuurlijk het verkopen van jouw product of dienst, die als oplossing geldt voor het probleem of de kans die jij in de marketing funnel hebt aangewakkerd.

Hoe creëer je extreem goede funnels?

Zoals ik net ook zei: een funnel is het hele proces wat iemand doorloopt van volslagen onbekende naar iemand die een aankoop doet. Omdat elke niche en elk bedrijf anders is, is er niet één goede funnel. Een goede funnel creëer je door te testen en te onderzoeken.

De volgende punten kun jij aanhouden bij het opmaken van je funnel:

  • Wie zijn jouw potentiële klanten; Wat is jouw doelgroep?
  • Wat zijn hun pijnpunten en/of kansen?
  • Benadruk deze pijnpunten en/of kansen en houdt meerdere perspectieven aan,
  • Hoe kun je hen bereiken?
  • Welke fases doorloopt een onbekende totdat deze een aankoop bij jou doet? Schrijf dit volledig en stap voor stap uit,

Welke communicatie kan je gebruiken voor deze bovengenoemde punten? Denk hierbij aan platformen als Instagram, Pinterest maar ook aan een website en het opvolgen met e-mail. Ik zal hieronder concreet maken hoe jij geld kunt verdienen met funnels.

Hoe jij geld kunt verdienen door funnels!

Een groot voordeel van funnels is dat het een uitgestippelde route wordt van hoe een onbekende een klant bij jou wordt. Hierdoor weet je precies welke weg deze persoon aflegt en hoe diegene bij jou aankomt. In de loop van de tijd kan je ook inschatten hoeveel contactmomenten dit kost waardoor het een soort voorspelbare stroom aan klanten wordt.

Als je eenmaal weet hoe je funnel werkt, kun je deze namelijk gaan optimaliseren. Krijg je bijvoorbeeld ontzettend veel lezers via Pinterest op je blog, maar volgen er bijna geen verkopen? Dan zou het kunnen dat jij in de attention en interest fase niet genoeg de kansen of problemen benadrukt, waardoor bezoekers niet het idee hebben dat ze iets missen. Door kritisch naar je funnel te kijken en deze te optimaliseren, wordt het een concrete en converterende weg van onbekende naar klant.

Een zeer handige software die ik je graag wil aanraden is ConvertKit. Dit is een e-mailmarketing software wat een groot gedeelte van je funnel kan vervullen. Via deze e-mailmarketing software kun je namelijk e-mailadressen op een makkelijke manier verzamelen en de interactie met jouw doelgroep beter aangaan. Ik heb twee andere artikelen geschreven die dieper op e-mailmarketing ingaan:

Gebruik jij al funnels? Wat gaat bij jou al goed en wat kan er nog beter? Laat het me vooral in de reacties weten zodat ik je kan helpen!

En: over welke onderwerpen zou jij nog meer willen leren? Dan kan ik dat in een volgende blog behandelen!

Liefs Daniëlle

No Comments

    Leave a Reply