Menu
Blog / E-mailmarketing

5 tips waardoor jij extreem pakkende titels schrijft

5 tips waardoor jij extreem pakkende titels schrijft

Als online ondernemer wil je natuurlijk dat jouw bedrijf succesvol is en dat de moeite die jij hierin stopt wordt beloond. Een van de belangrijkste dingen die hiervoor nodig is, is dat jouw doelgroep jouw content leest. Dit kun je bereiken door extreem pakkende titels te schrijven.

Extreem pakkende titels zorgen ervoor dat jouw ideale doelgroep eerder geneigd is om op jouw titel te klikken. Deze titels kun je gebruiken voor:

  • De titel van je blog
  • De titel van je e-mail
  • De beschrijving van je Instagram post
  • De titel van je Pinterest pin

Lees ook: De customer journey: van onbekende naar klant

Hoe schrijf je extreem pakkende titels?

Voor het schrijven van extreem pakkende titels waar jouw doelgroep écht op wil klikken, is het belangrijk om de basis hiervan goed te snappen. De basis vormt zich doordat alle titels aandacht trekken.

Het concept ‘aandacht trekken’ is extreem belangrijk om te onthouden omdat jouw doelgroep elke dag zoveel verschillende titels tegenkomt. Hierdoor is het belangrijk dat jouw titel eruit springt en mensen op jouw titel willen klikken.

De volgende tips helpen jou bij het schrijven van extreem goede en pakkende titels:

1. Laat zien waar je titel over gaat

Het is belangrijk dat de lezer in een oogopslag kan inschatten waar jouw artikel over gaat zodat ze kunnen zien of het waardevol voor hen is. Wanneer je dit op een goede manier doet, trek je veel meer ideale lezers omdat ze snappen wat er te lezen valt. Een vaag geformuleerde titel zal deze groep namelijk niet aantrekken.

2. Gebruik getallen

Getallen in de titel zorgen ervoor dat ze de aandacht trekken. Ook geeft een getal direct concreet weer wat er in de content te lezen valt. Als in een titel ‘6 tips…’ staat, dan weet je al direct dat je zes tips zult vinden.

  • 10 tips over hoe je betere blogs schrijft

3. Probeer nieuwsgierigheid op te wekken

De aandacht van mensen trek je onder andere door de nieuwsgierigheid op te wekken. Nieuwsgierigheid werkt namelijk op een manier dat men wel moét lezen wat jij te vertellen hebt, omdat het anders een vervelend onderbuikgevoel blijft wat ze niet los kunnen laten.

  • Hoe ik binnen 3 maanden een full-time online inkomen verdien!

4. Speel in op consequenties

Maak titels waarbij een mate van consequentie wordt gebruikt. Wanneer iemand jouw titel niet aanklikt en dus jouw content niet leest, loopt iemand belangrijke informatie mis. Je kan hierbij denkbeeldig ‘want anders…(consequentie)…’ achter de titel plakken. Voorbeeld:

  • Deze plug-ins zijn onmisbaar voor een goedlopende website (want anders…)

5. Laat de voordelen voor de lezer zien

Het kan extreem pakkend zijn om in de titel weer te geven wat de lezer aan jouw content heeft, dus het benadrukken van de voordelen. Mensen houden ervan om de voordelen voor henzelf te lezen en zullen daarom sneller op jouw titel klikken.

  • Waarom … jou meer omzet kan opleveren

Lees ook: Een consistenter inkomen door marketing en sales funnels

Natuurlijk hoef je niet alle tips bij elke titel te gebruiken en zijn ze afzonderlijk ook sterk in gebruik. Wel zou je er een paar kunnen combineren, zoals ik ook heb gedaan bij het voorbeeld: ‘Hoe ik binnen 3 maanden een full-time online inkomen verdien!’ Dit is een titel met een combinatie tussen een getal en de nieuwsgierigheid opwekken.

Verder heb ik nog wat losse tips waardoor nog meer mensen op jouw titel zullen klikken:

  • Wissel het wat af: maak soms gebruik van titels met getallen, soms van de nieuwsgierigheid-titel en soms van de consequentie-titel. Een andere keer maak je weer gebruik van de voordelen-titel. Of je maakt een combinatie tussen voordelen- en getallen-titel. Hierdoor blijft het afwisselend voor de lezer en raken ze niet gewend aan jouw manier van schrijven (waardoor het effect weg zou kunnen gaan).
  • Test verschillende soorten titels: zeker als je nog beginnend bent, is het belangrijk om verschillende titels bij jouw doelgroep te testen. Je weet namelijk nog niet welke titels wel en niet zullen aanslaan.
  • Gebruik een ‘!’ of ‘…’ aan het einde van je titel om de gebruikte emotie te versterken. Vaak gebruik je het uitroepteken bij enthousiasme en de drie puntjes bij een vorm van onheil. Let er wel op dat je dit niet bij elke titel doet! Wederom gaat dan het effect ervan naar verloop van tijd weg.

Als je al mijn tips en tricks hierover toepast weet ik zeker dat jij verbluffende titels zult schrijven die mensen geheid willen aanklikken!

Hoe schrijf jij jouw titels? Maak jij ook gebruik van bepaalde principes? Laat het me vooral in de reacties weten!

En kan ik jou nog ergens mee helpen? Ook dat hoor ik graag!

Liefs Daniëlle

2 Comments

  • Siny
    april 23, 2020 at 12:51 pm

    Dank voor deze tips! Het heeft bij mij even geduurd voor ik in de gaten had dat mijn titels wel leuk maar niet handig waren;-) Nu snap ik het een beetje maar artikelen zoals deze helpen me toch weer wat verder op weg!

    Reply
    • danielle
      april 24, 2020 at 8:27 am

      Ja, het kan even zoeken zijn om te ontdekken welke titels goed werken, haha! Ik ben blij om te horen dat je er wat aan hebt 🙂

      Reply

Leave a Reply